De eerste week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Karin Bruin - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Karin Bruin - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

13 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Het duurde even maar hier is mijn eerste verhaal.
Mijn eerste 2 weken vliegen echt voorbij, eerste week was vakantie en nu net klaar met 1 week werken. Sommigen van jullie hebben al wel wat voorbij zien komen op Facebook of via Whatsappjes. Maar hier een wat uitgebreider verhaal.

Maandag 2 januari, lekker vroeg (kwart voor 6) stapten we in de auto onderweg naar Schiphol. Super zenuwachtig dat ik was zat ik stil in de auto en zei niet zoveel. Het was super druk op Schiphol, veel vluchten naar buiten de EU, voor het inchecken van de bagage stond al een mega rij. Papa wachtte gelukkig bij mij, 'aar mocht niet heel het stuk mee. Ik had een karretje en lag vol met alle bagage dat ik had. Maar het is gelukt en ik bleef nipt onder de toegestane kilo's. Mirjam Mark en Greta waren ook gezellig mee om mij uit te zwaaien, ik kreeg al een paar keer tranen in me ogen (lopend over mijn wangen). Mijn lieve ouders wilden wachten op Schiphol tot ik ook echt in het vliegtuig zat. De rij voor de douane duurde meer dan 3 kwartier, en natuurlijk moest mijn bagage weer 2x gecheckt worden (lenzenvakje met vloeistof) ik irriteerde me dood en was bang dat ik te laat bij de gate zou zijn. Dus ik rende zelfs naar de gate, maar hoorde dat het vliegtuig +30 min vertraagd zou worden ivm de drukte.
Oke, tot de laatste secondes in Nederland nog ff profiteren van mijn internetbundel. En ja daar ging ik, kon niet meer terug. En mijn reis was echt begonnen. 11 uur lang in het vliegtuig, meerdere films gezien, gekletst met wat sporters van Team NL - atletiek die naast mij zaten en 2 weken gingen trainen in kaapstad.

Geland, veilig en wel. Bagage lag al snel op de bank. Snel mijn email gecheckt, en niemand kon mij halen (met een bordje met me naam) had best leuk geweest, maar kreeg wel tips voor een busmaatschappij en taxi's. Dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Terwijl ik sta af te rekenen voor de taxirit wordt mijn karretje met bagage al meegenomen. Ik gillen dat ik het zelf wel deed, maar helaas. Ja mama waar he mij 10000x voor gewaarschuwd had is toch gebeurd, ik was voor heel even mijn bagage kwijt. Ik tende de chauffeur achterna en gelukkig stonden er andere Nederlanders bij die ook al gek opkeken van de situatie. Ik hoorde later dat dit wel doodnormaal is hier op het vliegveld.. Uhh niet voor mij.
Gelijk naar mijn hostel, ziet er goed uit, wilde snel slapen na een lange vlucht en het was al 12 uur (+1 uur tijdsverschil met NL)

Mijn eerste dag al gelijk contacten met de andere meiden uit dezelfde dorm(slaapzaal). En we besluiten al gelijk om deze week wat leuke dingen te doen met elkaar. Het waait in Kaapstad eigenlijk wel elke dag, daardoor was de Tafelberg ook 1 week dicht, de kabelbaan dan maar het was ook wel een groter risico om dat de berg te beklimmen. Met de temperatuur valt het nog best mee, ik durf het best te zeggen 's avonds is het zelfs koud met overal kippenvel ook al is het 20 graden dan, komt door de wind. Ja ik weet het in Nederland hebben jullie sneeuw. Maar toch.

Met de trein, 2e klas (jaja moet op de centjes letten) voor 10 rand kopen we een retourtje naar Muizenberg om daar te gaan surfen. Nou ja een beginnersles te nemen. *14 rand is 1 euro ongeveer, dus het is super goedkoop.
Het was bloedheet in de trein en we waren de enige blanken dus veel ogen waren op insnijden gericht. Ik ging met Lena (Noorwegen) Gaelle (Frankrijk) en met Tania (Brazilië), niemand had het ook gedaan. Eerst oefenen op het strand tussen alle mensen in, en toen in het water. Blij met ons wetsuit want het water was behoorlijk koud. De laatste 10 min lukte mij het om voor 2 sec op mijn board te staan. Maar daarvoor eb ik wel behoorlijk veel zeewater gezien gevoeld geproeft en vaak genoeg ondergedompeld. Maar het was super leuk om te doen, dit ga ik nog een keer doen, hopelijk lukt het dan beter. Terug in ons hostel zijn sommige anderen verbaasd dat we met de trein gingen, hoorde later van de receptie dat er meerdere overvallen waren die dag op dat traject. Geen last van head gelukkig dus bedankt voor de info, misschien toch niet meer.. haha

Vrijdags, de wijntoer is Stellenbosch. Heerlijk al die wijntje proeven en de mooie wijngaarden bekijken. Het was heerlijk weer dus ik genoot volop van die dag. We hebben de Uber genomen, durfde ff niet met de trein te gaan.
Ik voelde me echt een toerist vandaag maar het was genieten!

Zaterdag, we gaan naar de Oranjezicht Market en daar keken we ons ogen uit, veel en lekker eten. Gezond en niet, 'aar er stonden boeren en kleinere bedrijfjes hun eigen producten te verkopen, homemade en natuurlijk en niet de standaard dingen. Niet wetende dat dit de kleinere markt is en ik dus nu elke zaterdag op de grotere foodmarket te vinden ben. Maar we hebben er lang gezeten, gesnoept en rondgesnuffeld.
'S avonds gingen wij - Gaelle, Fatimha (Denemarken) en Marie (ook Frans) naar het restaurant African Café. Het is een restaurant waar je eten krijgt uit meerdere verschillende Afrikaanse landen. We krijgen eten voorgeschoteld waar we met z'n 4e meer dan genoeg aan hebben. En het personeel danst en zingt voor ons tijdens onze maaltijd. Gekleed in tradionele Zulu kleding zorgen ze perfect voor alle gasten. Ik ga der nog een keer heen, het is wel iets duurder dan sommige andere restaurants maar zo lekker en echt Afrikaans.

Zondag- Tafelberg op, ik ga met Fatima en zij wilt graag met de kabelbaan, 5 min en we zijn boven. Het is ook bloedheet en eindelijk is de berg weer open, bijna 1 week gesloten geweest ivm de wind. Dus wij happie de pappie kunnen eindelijk de berg op. 1065 M zeg ik uit mijn hoofd. Maken foto's en selfies en genieten van het uitzicht, wat is dit geweldig mooi om te zien, uitzicht over heel Kaapstad. Rond etenstijd gaan we terug naar beneden, ik ga een andere keer de zonsondergang wel bekijken bovenop de berg.
Om half 7 begon de kerkdienst, Hillsong Church in Centery City (buitenwijk van Kaapstad). We worden heel hartelijk ontvangen en gaan zitten, de band begint te spelen en Fatimha en Lena schrikken en vragen aan mij en Gaelle of het echt wel een kerk is, lijkt op een rockconcert. Haha, zij verlaten de zaal dus ook eerder. Gaelle en ik blijven tot het eind en voelen ons gezegend en zijn dankbaar dat we hier geweest zijn.

Maandag ochtend 9 januari, de laatste keer pannenkoeken bij het ontbijt hier in Ashanti en ik zeg doei tegen mijn 'roomies'. Ben wel benieuwd wat ik allemaal ga meemaken in deze komende 4 weken.
Ik word opgehaald door Alice en Sandiso, 2 medewerkers van African Impact de organisatie waarvoor ik ga werken. Er zitten nog 2 andere meiden in de auto. We tijden naar de wijk Observatory - oftewel Obs. Wel een mooi huis, wel oud maar groot genoeg voor 20-24 vrijwilligers. Onze groep waar we mee gaan starten is 11 personen, komen overal vandaan. Amaerika, Canada, Wales, Nieuw Zeeland, Noorwegen, Zwitserland en Malta. Gezellige boel, sommigen blijven 2 weken en anderen 4 weken net als ik, de stagiaires blijven 3 maanden maar starten ook vandaag of volgende week maandag. Behoorlijk internationaal, voor de meeste is Engels hun eerste taal, maar voor mij niet dus soms gaat alle informatie of gesprekken mij iets te snel. Maar het went al snel. We krijgen deze 2 dagen eerst informatie, maandag en dinsdag. Dinsdagmiddag maken we een planning voor onze middag projecten van Girls Impact. Best lastig want we hebben de groepjes meiden nog niet gezien. We gaan 4 middagen met
Girl impact op 3 verschillende locaties.

Eindelijk het is Woensdag ik ga naar Khayelitsha, mega township hier in Kaapstad beetje aan de buitenkant. Maar met 2 'miljoen bewoners in de wijk, de wijk is ook weer verdeeld in andere buurten. Krijtjes en huisjes staan door elkaar heen. Heftig om te zien fat zoveel mensen in krotjes leven en echt veel minder leefruimte en geen eigen plekje voor hunzelf hebben. Ziet overal op straat kinderen spelen. Ik krijg gelijk weer kippenvel over heel mijn lijf.
Ik werk elke morgen met 5 andere vrijwilligers op een eerste hulp huis - (weeshuis) genaamd Fukelela, daar verblijven kinderen soms voor altijd of alleen voor doordeweekse. De leeftijd is verschillend, de wat oudere gaan al naar school en wij spelen en leren de jongere kinderen samenwerken en tandenpoetsen enz.
Sommige kinderen hebben gedragsproblemen of een hechtingsstoornis of andere dingen meegemaakt die hun op jonge leeftijd al getekend/beschadigd hebben.

'S middags werk ik samen met Eve en Silje aan het project Girl Impact. Dit is een Na schools project en daar proberen we door spelletjes en interessante filmpjes en verhalen de meiden tussen de 8- 16 jaar te onderwijzen op 6 verschillende gebieden. Opleiding, veiligheid, vroeg zwangerschap, zelfverzekerdheid, Gezondheid en levensfasen.
De meiden zijn zo lief en kunnen ontzettend goed dansen en laten al wel een beetje wat van zichzelf zien bij de 1e kennismaking en bij de 1e keer na de lange vakantie.
We hebben een quiz gemaakt om te kijken op welk gebied ze beter scoren en om te weten Over welk onderwerp zij het liefst dit blok (6weken) over willen hebben.

We mogen niet van alle projecten foto's maken ivm met de achtergrond en de situatie nu van de kinderen. Maar zo af en toe mag het wel, wanneer ik foto's heb dan post ik ze.

Ik ga proberen jullie wat beter op de hoogte te houden,
Vandaag is het vrijdag de 13e dus sommige kunnen al wel raden dat er wat lompe dingen gebeurd zijn vandaag. Mijn verhaal over aankomend weekend en de komende week horen jullie nog.
Op de planning staat: Old biscuit Market en zondag Shark cage diving.. nu al nerveus voor dat laatste maar ik denk dat het te gek is achteraf.

Doei en groetjes van mij vanuit Kaapstad!

Liefs, Karin.

  • 17 Januari 2017 - 19:29

    Ruby:

    Klinkt gaaf Kaar! Keep up the good work :-)!

  • 17 Januari 2017 - 20:20

    Kaatje :

    Je bent een kanjer! Nu al een onvergetelijke tijd en je gaat er nog heel veel meemaken en liefde brengen! Geniet en be blessed! Kus

  • 17 Januari 2017 - 20:45

    Janica:

    Hoi Karin ..... pas twee weekjes weg maar wat heb je al veel ondernomen!
    Leuk om je te volgen op afstand! Ik weet uit ervaring hoe je mams zich moet voelen, dus vertel de spannende activiteiten maar aan haar nadat je ze hebt gedaan ..... slaapt ze vast een stuk beter :)
    Blijf genieten maar blijf ook alert en voorzichtig! Dikke X

  • 17 Januari 2017 - 21:27

    Jantina:

    Leuk om wat van je te horen! En fijn dat je de eerste week nog even kon genieten.
    Suc6 met het werk. Kijk nu al uit naar je volgende verslag
    Liefs de Bloklandjes!!

  • 17 Januari 2017 - 21:39

    Anja:

    Hoi Karin,
    Ik lees je verslag en het eerste wat ik denk: oh nee hé, niet weer een gesloten Tafelberg. Gelukkig lees ik verderop dat je toch de berg hebt beklommen. Leuko om je verslag te lezen. Heel veel plezier met alles wat je nog gaat doen!
    Gr Anja

  • 17 Januari 2017 - 23:28

    Geraldine:

    Wat super leuk om te lezen Karin! Leuk om zo te kunnen volgen wat je allemaal meemaakt en waar je mee bezig bent. Heel veel succes en plezier!!

  • 18 Januari 2017 - 07:32

    Bert Boer:

    Wat leuk, dat je al zoveel hebt gedaan, wereld reizigster. En nou aan de slag voor de mensen die het verdienen helemaal goed, ik ga je volgen. Dag nicht

  • 20 Januari 2017 - 11:59

    Marlies:

    Hoi Karin, wat leuk, je verslag. Je schrijft met veel gevoel voor humor. Ik herken wel wat van je beschrijvingen. Toen ik met de Open Hof voor het eerst meeging naar Kide (2005), was ik overrompeld door wat ik zag en meemaakte, en wilde alles opschrijven. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan. En..... zo'n belevenis
    laat mooie herinneringen na.
    Ik hoop dat jij daar in Zuid Afrika ook een hele mooie tijd gaat beleven. Ben wel benieuwd naar je volgende verslag. Have functie en..... Many blessings to you!

  • 20 Januari 2017 - 12:00

    Marlies:

    Hé bah..... have functie staat hierboven. Moet zijn: have FUN!

  • 25 Januari 2017 - 22:21

    Stephanie :

    Woow Karin! Wat heb je al veel gedaan. Leuk om te lezen :)
    Veel plezier!! Liefs uit Nederland xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Maart 2017

As a Volunteer in Arusha

28 Februari 2017

Laatste weekjes Kaapstad - start Tanzania

10 Februari 2017

Update 2

13 Januari 2017

De eerste week
Karin

Actief sinds 12 Jan. 2017
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 5951

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: