Update 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Karin Bruin - WaarBenJij.nu Update 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Karin Bruin - WaarBenJij.nu

Update 2

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

10 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hee allemaal,
Sorry voor mijn late 2e blog.

Er is een hoop gebeurd de afgelopen weken, minder leuk en ook leuke dingen. Mijn vorige verslag stopte met de planning voor het weekend..

Zaterdag is marktdag de standaard afspraak die ik heb gemaakt met Lisa. (Zij doet een stage voor de zusterorganisatie The Happy Afrika foundation) Ik ga dan met andere vrijwilligers van het huis, eigenlijk iedereen wel naar de markt. Het is een foodmarket, echt wel groot en eigenlijk alles is lekker. Er is een Nederlandse kraam, dus ik heb al een heerlijk broodje kroket en poffertjes gegeten. Ook de stroopwafels heb ik gekocht hier en uitgedeeld in ons huis. Smullen..

Zondag dan echt: Shark cage diving. Jeetje ik heb best slecht geslapen, zenuwachtig en gisteren nog een aardig grote mond dat ik het wel ff ging doen.

Oke, wij 3 vrouwen (de heldinnen) Charlotte, Chelsie en ik ging het doen. 2 uur lang in de bus en dan waren we in Gansbaai. Er zaten een paar jongens uit Duitsland in het busje, die doof of slechthorend waren. Ik kan hey dan weer niet inhouden, denk dat ik dat heb geleerd van me moeder, om tegen hen te praten en te zeggen dat ik best makkelijk met hem kan communiceren.

In gansbaai kregen we uitleg van onze guide en ik vertolkte het in gebarentaal naar de jongens. Charlotte en Chelsie hadden allebei een Go pro, de bootreis viel best mee 5 km van de kust vandaan. Daar moesten de haaien wel zitten. De kaptein lokte ze met tonijn.

En ja hoor de 1ste kwam. Ik kon mijn wetsuit aan doen en dan plons in het water. Dacht nog even oke doe ik het echt? Plons, jeeetje mina wat is dit koud. Charlotte en ik gingen wel tegelijk, dachten dat ons lijf zou bevriezen. Aaaaa daar is de 2e haai alweer, onder water boven komen, naar adem happen en dan weer onder water.

Mamamia wat was hij dichtbij... en kwam recht op ons af. Dit is super gaaf vet en alles wat je maar kan bedenken hoe cool dit is. We zijn 2x 20 min de kooi ingegaan en hebben totaal 6 of 7 verschillende haaien gezien. De vrouwtjes zijn veel dominanter en groter dan de mannen!

Conculsie: haai zijn best schattig.

Thuis in Lionshouse wacht er een braai op ons, we vertellen ons verhaal en showen de filmpjes en foto's.

Yes, nog een keer naar The African Café, ik heb heel de groep overtuig dat het heerlijk is en echt een leuke avond uit. Met heerlijk eten van meerdere Afrikaanse landen. Joehoe!

Mijn project week ziet er als volgt uit:
Elke ochtenden ga ik naar Fikelela.
De middagen zijn voor Girl impact.

De grotere kids van Fikelela zijn inmiddels naar school en hebben wij nu alle aandacht voor de kleintjes, wat eigenlijk ook alleen de bedoeling was.

We variëren veel met spelletjes. Verstoppertje, Annemaria Koekkoek en zakdoekje leggen (wel in andere vertaling, maar het zijn dezelfde spelletjes).

De middagen hebben wel een andere impact op mij, ik leer veel van de jonge meiden (dansles). Jaja ik leer het beetje bij beetje.

We zijn op 3 verschillende locaties in Khayelitsha

Dinsdag, woensdag - Sonwabille groep. Meiden en ook een paar jongens komen daar, we hebben al meerdere onderwerpen gehad op het gebied van veiligheid. Ze acteren vaak op woensdag, want dan komt het beter over. Toneelschool kunnen ze ook zo beginnen.

Donderdag: geven wij 1 uurtje Engelse les aan de mamma's van Fikelela. We zijn gestart met de introductie van Fikelela en ook de geschiedenis en wat zij de kinderen bieden. We willen dat iedereen met donateurs of organisaties kan praten en niet altijd de managers.

Donderdag is ook GAPA dag. Hier maak ik eigenlijk de leukste en gekste dingen mee. Ik krijg zoveel energie van de kinderen die daar zijn. De Granny's hebben de kinderen goed onder de duim en ze geven ze eten en drinken en heel veel vrije tijd die wij op een creatieve of actieve manier invullen.

Vrijdag: dancegroep bulakhaya. Hier beginnen we met een lunch wat door ons gekocht en klaar gemaakt wordt. Dus iedereen die gesponsord heeft mag best blij en trots zijn. Bedankt!

Deze groep bestaat uit 30 meiden, we splitsen hun wel in 2 groepen en gaan met de oudere meiden dieper op de onderwerpen in. Laten ze ook voorbeelden en foto's zien die soms best heftig zijn. Bescherm je tegen HIV was zo'n onderwerp. Hoe ga je hier mee om? Hoe kan je het merken? Zien? Wat veranderd er? Ook je geslachtsdeel? Je kan dus wel indenken dat sommige kinderen de foto's wel erg lang bekeken.. haha!

Mijn Engelse taal wordt gelukkig ook wat beter doordat ik alles in het Engels moet vertellen en soms de enige vrijwilliger op de Girl Impact projecten ben.

Ik ben ook nog ff thuis geweest voor 6 dagen, om afscheid te nemen van mijn oma. Zij is helaas onverwachts overleden wat voor ons allemaal schrikken was. Het was zwaar en moeilijk om dit hier in Afrika te horen. Maar gelukkig heb ik hier een heel lief team en andere lieve vrijwilligers die mij allemaal heel goed steunden en heel knuffels gaven.

Ik heb deze dagen thuis moeilijk maar ook heel fijn gevonden, er werd veel voor mijn geregeld vlucht geboekt enz. Ben blij dat ik de mogelijkheid had om terug te komen en dat African Impact daar ook volledig achterstond. Mijn planning is een beetje gewijzigd, niet 2 weken reizen maar 2 weken extra vrijwilligerswerk doen voor African impact. Dat doe ik nu, sinds afgelopen vrijdagavond (3 feb ben ik terug in Kaapstad) en ik was blij om iedereen te zien. De nieuwe vrijwilligers zijn ook super gezellig dus ik red het wel weer hier!

Afgelopen weekend/zaterdag hebben we ff goed gevierd dat we allemaal vrij waren en dat ik terug was. Zaterdag -> Old Biscuit Market. Uitgaan in Longstreet, was een gezellig feestje, heb me keurig gedragen en we waren nog vroeg thuis ook voor mijn doen. Kwart over 1, jaja papa hier beginnen ze wel ietsjes eerder met feesten.

Zondag ben ik met Jodie, Emily en Ella naar Bo-Kaap gegaan. Dit is een wijk hier in Kaapstad met gekleurde huisjes, best wel toeristisch en je bent er eigenlijk zo doorheen. Wij Japanners hebben toch ff wat foto's gemaakt want dat fotoboek komt er!

Ook hebben we de klim op Lionshead gedaan, jeetje mina wat een pokke eind en enge klim is dat. De stenen liggen schots en scheef en je moet soms echt wel klimmen en dan weer niet. We wilden het graag met zonsondergang doen. Dus rond 6e de berg op, en de zon gin onder iets voor 8e. In de hoop dat we dan al wel boven waren. We waren zelfs (te) vroeg. Bovenop Lionshead heb je prachtig uitzicht over de stad en ook is het dichtbij de Tafelberg wat dus wel geniet momenten en mooie foto's heeft opgeleverd. Naar beneden direct na zonsondergang, ik met mijn lengte had soms toch wel ff momenten dat ik dacht oke hoe kom ik nu weer lager op de andere steen liefst zonder te vallen.

Sinds vorige week maandag (eind jan) is ook een andere vrijwilliger uit NL (Rotterdam) gekomen, Ewoud doet de sportprojecten, ziet er ook super gaaf uit. Maar het is wel gezellig want we praten af en toe ff snel in het Nederlands en ik ben mijn taaltje nog lang niet vergeten-> incl accent.

Donderdagavond is er in ons huis Family night. Dus doen wij ff een Hollandse avond, koekhappen, snoep proberen te happen in een bak met water (appels lukt niet echt op het strand) en ook spijkerpoepen en een quiz met Hollandse woorden. Het was hilarisch, helaas vroegen de andere vrijwilligers of wij onze skills ook even wilden showen. Maar het is gelukt en iedereen vond het gezellig!

Afgelopen maandag 6febr zijn er 4/5 vrijwilligers weer naar huis gegaan of op vakantie gegaan. Het is dan wel gek om gedag te zeggen, zij waren hier wel

Mijn nieuwe familie geworden, zelfde dag gestart en veel verhalen met elkaar gedeeld. Mijn vakantie omaatje Val moest ook best huilen, want ze had het geweldig hier. Ik wil er nog niet aan denken dat ik ook 'weer' gedag moet zeggen en dan Kaapstad achter mij moeten laten. Gelukkig heb ik hier nog 1 week (extra) en geniet ik daar dan ook echt volop van!

Mijn planning voor dit weekend.. super vet en toch ook een beetje eng. Sorry pap, ik ga het echt doen.
Bungeejumpen vanaf de hoogste brug. Het is alleen wel 5,5 uur rijden om er te komen maar we doen het!
Jullie horen of zien wel hoe dat geweest is!

Succes met de koude temperaturen in Nederland en veel leesplezier..

Wil je meer weten? App of mail of ...?.. kan ook he.

Jullie hebben ook nog wat foto's van me te goed van de vorige keer. Dit keer hoop ik dat het uploaden makkelijker en beter lukt.

Groetjes, Kaar!

  • 10 Februari 2017 - 08:28

    Geraldine:

    Wat leuk weer om te lezen Karin. Wat maak je een hoop mee joh! Echt bijzonder allemaal. En goed om te lezen dat jullie daar als team er echt voor elkaar zijn, met de leuke en helaas verdrietige dingen. Fijn hoor! Geniet weer verder en kijk alsjeblieft uit met dat bungee-jumpen (ik ben je vader dan wel niet, maar toch...haha!!) Doe voorzichtig!!

  • 10 Februari 2017 - 23:39

    Jantine:

    Hey meid,

    Super leuk om je verhaal te lezen. Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt en aan het genieten bent! Zo jij bent wel echt vet stoer met je haaien avontuur en binnenkort je jump-avontuur. Echt super gaaf! En top dat je ook daar lieve mensen om je heen hebt, komt dat je zelf ook zo'n lieve schat bent!
    Fijn dat je naar NL kon komen voor het afscheid en blijft altijd erg verdrietig om afscheid te moeten nemen.
    Zet hem op daar! Geniet ervan!
    Liefs Jantine


  • 12 Februari 2017 - 13:58

    Janica:

    Hoi Karin,

    Je bent goed bezig daar in het verre Zuid Afrika. Gelukkig is jouw duikavontuur beter verlopen dan die van Freek Vonk .... die heeft naast mooie foto's een gehavende arm overgehouden aan zijn avontuur.
    Een beetje een waaghals ben je wel .... nu weer bungee-jumpen. Gelukkig zijn Ruby & Janouk daar heel hard voorbij gereden .....
    Leuk om te lezen dat je zo geniet .... ben wel nieuwsgierig of die Rotterdammer er super gaaf uitziet of de projecten die hij doet ..... je weet met je vage omschrijving je blog zo lekker spannend te houden .... hahahaha.
    Geniet met volle teugen maar blijf voorzichtig alsjeblieft,

    dikke Dordtse smakkerd!X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Maart 2017

As a Volunteer in Arusha

28 Februari 2017

Laatste weekjes Kaapstad - start Tanzania

10 Februari 2017

Update 2

13 Januari 2017

De eerste week
Karin

Actief sinds 12 Jan. 2017
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 5944

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: